torsdag 18. november 2010

Duskelue

Det har blitt endel "utenom lista" strikking i det siste nå! Ikke bestandig like gøy å strikke det planlagte, vil mye heller strikke det som faller meg inn der og da... Så i kveld måtte jeg prøve meg på ei duskelue igjen! Sist hadde jeg ikke noe oppskrift, men nå har jeg funnet ei oppskrift, så da blir forhåpentligvis størrelsen riktig også! Lua er veldig enkel å lage, bare en vrangbord og resten strikkes i glattstrikk rundt og rund! Legger med oppskrifta med det samme så kan du også lage denne!



 Produkt nr. 99 - Duskelue str. 6-12 mnd
Garn: Dobbel tråd Viking Babyull
Pinner # 4


Duskelue


Str 6-12 mnd, 18-24 mnd ( 3- 5 år, 6-10 år)

1. Legg opp 72, 80 (84, 88) masker med dobbel tråd babyull på rundpinne 4.

2. Strikk ribbestrikk (2 r, 2 vr) i ca 5 cm rundt pinnen.
3. Strikk glattstrikk til arbeidet måler ca 18, 19 (20, 21) cm.
4. Fell løst av og klipp av trådene ganske lange.
5. Vreng luen og bruk de lange trådene til å sy sammen luen i toppen. (Starten på omgangene blir nå på siden av luen.)
6. Vreng luen tilbake med rettsiden ut.
7. Lag to dusker. (Min måte å lage dusker på følger under.)
8. Sy en dusk fast i hvert hjørne.
9. Tadaaa! Luen er ferdig! :D

Hvordan lage dusk:
• Snurr to tråder babyull 15 omganger rundt fingrene (utenom tommel) på venstre hånd.
• Klipp av løkkene i toppen.
• Knyt rundt midten av trådene med dobbel tråd som er ca 20 cm lang(Denne brukes etterpå til å feste dusken i luen) .
• Brett trådene sammen og knyt en ny dobbel tråd rundt dem ca 1 cm unna midttråden (Dette holder trådene sammen).
• Stikk endene på denne tråden inn i dusken og klipp av slik at alle trådene er like lange.
• Tadaa!! En dusk er ferdig til å festes på lua!


2 kommentarer:

  1. Kjempesøt lue! Denne må jeg prøve meg på selv :)

    SvarSlett
  2. hvor mange nøster brukte du av hver farge?
    vurderer å bruke baby merino som er 50 g pr nøste!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar! Det setter jeg pris på! : ) Ris er veien til forbedring, ros er anerkjennelsens trygge sti.

Dersom du ikke har egen blogg, kan du velge "kommenter som anonym", men skriv gjerne navn :0)
Ha en fin dag!! ♥ ♥ ♥