mandag 16. august 2010

Hjemmelagd rips saft

I dag var jeg hos Idun å plukka rips! Ble 3,5kg :0) Måtte prøve saftkokeren, noe som var mye enklere enn det jeg hadde forestilt meg! Her er oppskriften:

4dl vann per 1kg rips (eller solbær)

Ha vann nederst i saftkokeren, ha i bæra øverst (stilken kan være på) skru på plata så vannet småkoker.

Tapp av safta over i en kjele etter hvert som den kommer i den midterste delen av saftkokeren.

Se det litt an hvor lenge du skal koke, jeg brukte ca. 50 min. Da var vannet kok opp, bæra hadde skiftet farge og den hadde sunket sammen!

Mål opp hvor mye saft du har fått. Ha i sukker: 300-400g sukker per liter saft. Etter min smak var det nokk med 300g per liter, safta var da søt, men fremdeles frisk :0)

Hell sukkeret i safta og kok opp, husk å røre...

Tøm safta over i varme sterile glassflaser. (jeg vasket mine flasker før jeg så la de i stekeovnen på 100 grader) ta de ut av ovnen etterhvert som du fyller på de.

Kork flaskene fortløpende med en korkemaskin. Husk at korkene skal småkoke/trekke i 10min slik at de blir myke.

Ha gjerne over flaske manskjetter eller bruk en annen måte å forsegle flaskene på.

Oppbevares og drikkes! Ha i vann etter hvor sterk du vil ha safta :0) jeg tror jeg skal lagre mine flasker nede i matbua hvor det er litt kjørlig og mørkt!

Håper denne forklaringa var helt OK... Nå har jeg den værtfall lagret på bloggen min til neste saft koking!

Saftkokeren kjøpte jeg på rema1000, europris hadde alt av flasker,korker,etiketter og utstyr!










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en kommentar! Det setter jeg pris på! : ) Ris er veien til forbedring, ros er anerkjennelsens trygge sti.

Dersom du ikke har egen blogg, kan du velge "kommenter som anonym", men skriv gjerne navn :0)
Ha en fin dag!! ♥ ♥ ♥