tirsdag 26. mai 2009

Oppskriften på den populære VM-lua


Legg opp 80 masker med önsket farge. Jeg har brukt rundpinne nr. 3 (40cm) til ribbestrikken og 3,5 (40 cm) til resten av lua, strömpepinner og litt over 2 nöster med Artic fra Europris. Antall masker og pinne str. må justeres etter størrelse på lua og strikkefasthet.
Strikk vrangbord med 2 rett og 2 vrangt i 8 cm( vrangborden kan kortes ned om man vil).

Neste omgang strikkes det bare rett og det ökes en maske i mellomtråden mellom vrang og rett maskene. Det vil si: Strikk 2 rett, ök en maske i mellomtråden mellom den siste strikkede masken og neste. Strikk så to rett igjen og ök.
Fortsett slik ut omgangen og det er nå 120 masker på rundpinnen.

Fortsett i spiralmönsteret:
1. omgang: *3 rett, 2 vrangt* Gjenta fra * til * ut omgangen.
2.omgang: 1 vrang * 3 rett, 2 vrangt* gjenta fra * til * ut omgangen og avslutt med en vrang.
3. omgang: 2 vrangt * 3 rett, 2 vrangt* gjenta fra * til * ut omgangen og avslutt med 3 rett
4. omgang: 1 rett, 2 vrangt * 3 rett, 2 vrangt* gjenta fra * til * ut omg. og avslutt med 2 rett.
5. omgang: 2 rett, 2 vrangt * 3 rett, 2 vrangt* gjenta fra * til * ut omg. og avslutt med 1 rett.

Gjenta disse 5 omgangene til hele luen måler ca 22. cm og avslutt med 5. omgang.

Nå starter fellingen til toppen.
1. omg. med felling: * 2 rett sammen, 1 rett, 2 vrangt* Fortsett fra * til * ut omgangen.
Strikk så 4 omganger med mönster uten felling. Men nå er det 2 rett istedet for 3 rett i mönsteret.
2. omgang med felling: Denne omgangen strikkes de to vrange maskene sammen til 1 maske. Strikk mönster med 2 rett og 1 vrang i 3 omganger uten felling.
3. omgang med felling: Nå skal de to rette maskene strikkes sammen.

Deretter strikker du to masker sammen rett på hver omgang. Jeg hadde igjen et sted mellom 12 og 16 masker omtrent da jeg kuttet garnet og avsluttet. Jeg tredde tråden gjennom maskene og snurpet sammen. Samtidig som jeg festet tråden tredde jeg også gjennom maskene en gang til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en kommentar! Det setter jeg pris på! : ) Ris er veien til forbedring, ros er anerkjennelsens trygge sti.

Dersom du ikke har egen blogg, kan du velge "kommenter som anonym", men skriv gjerne navn :0)
Ha en fin dag!! ♥ ♥ ♥