lørdag 16. mai 2009

Oppskrift på vinveske


Du trenger 5 korte pinner #7 (og rundpinne 40 cm #7 om du ikke vil strikke hele med korte pinner) og Safir (Sparkjøp) Vest-/Østlandsgarn (blant annet Nille) eller Mor Aase ullgarn (Rema 1000). Safirgarnet har 100 meter per 50 gram. Det går nesten to nøster.

Legg opp åtte masker på en av de korte pinnene.

Strikk maskene over på fire pinner og øk på denne første omgangen slik at du får tre masker på hver pinne = 12

Strikk en omgang

Øk 1 m i begynnelsen og slutten av hver pinne = 20

Strikk en omgang

Øk 1 m i begynnelsen og slutten av hver pinne = 28

Fortsett slik til du har 13 masker på hver pinne, altså 52 masker til sammen.

Så skal du strikke 100 omganger.Jeg merke hver tiende rad, sånn at det ikke blir så mange rader å telle.

Hanken:Del arbeidet i to og strikk de to første maskene sammen på hver omgang til det er syv masker igjen. Kutt tråden og gjør det samme med andre halvdelen. Fortsett med 7 masker i ca 15 cm og mask sammen med den andre siden.Sy hullet i bunnen og fest tråder.
Tov. Jeg tover på 60 grader, men vaskemaskiner oppfører seg jo veldig forskjellig….

2 kommentarer:

  1. Hei, da er jeg igang med å strikke en vinveske. Strikker den i østlandsgarn fra nille. Har du prøvd det garnet før og vet hvor mye det tover? Hvis jeg skal strikke 100 omganger så synes jeg den blir så innmari lang. Kan du huske sånn ca hvor stor vinvesken din var før toving?
    Takker samtidig for en fin blogg, med mange fine oppskrifter! :)

    SvarSlett
  2. Jeg har også strikket endel vinvesker i østlandsgarn, det tovet ganske godt. Tror jeg kanskje tovet på 60 grader i ca 2t. Prøv deg fram med toving, alle maskiner tover forskjellig! Vesken blir passe stor, jeg putter en vinflaske oppi mens den er våt og lar den tørke helt før jeg tar den ut.

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar! Det setter jeg pris på! : ) Ris er veien til forbedring, ros er anerkjennelsens trygge sti.

Dersom du ikke har egen blogg, kan du velge "kommenter som anonym", men skriv gjerne navn :0)
Ha en fin dag!! ♥ ♥ ♥